Szablon S@M 3 - www.nowa.powiat.pabianice.pl

top news port mapa info mstr galp
ban-3.jpg ca5d5b1a5006db99f5cb893877f39657
Gminy Powiatu Pabianickiego
Społeczny opiekun zabytków
Opublikowano: 20.11.2017, Wojciech Goss

Podstawa prawna działania Społecznych Opiekunów Zabytków Społeczni opiekunowie zabytków działają na podstawie ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Art. 102.

  1. Społeczni opiekunowie zabytków podejmują działania związane z zachowaniem wartość zabytków i utrzymaniem ich w jak najlepszym stanie oraz upowszechniają wiedzę o zabytkach.
  2. Społeczny opiekun zabytków współdziała z wojewódzkim konserwatorem zabytków i starostą w sprawach ochrony zabytków i opieki nad tymi zabytkami.
  3. Społecznym opiekunem zabytków może być osoba, która posiada pełną zdolność do czynności prawnych, nie była karana za przestępstwa popełnione umyślnie oraz posiada wiedzę w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.
  4. Zadania społecznego opiekuna zabytków może wykonywać również osoba prawna lub inna jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej.

Art. 103.

  1. Społecznego opiekuna zabytków ustanawia, na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków, starosta właściwy dla miejsca zamieszkania (siedziby) kandydata na społecznego opiekuna zabytków.
  2. Na wniosek wojewódzkiego konserwatora zabytków starosta cofa ustanowienie społecznego opiekuna zabytków, jeżeli opiekun przestał spełniać wymagania określone w art. 102 ust. 3 lub niewłaściwie wykonuje swoje zadania.
  3. O ustanowieniu społecznego opiekuna zabytków lub cofnięciu takiego ustanowienia starosta zawiadamia wojewódzkiego konserwatora zabytków.
  4. Starosta prowadzi listę społecznych opiekunów zabytków.

Art. 104.

Społeczny opiekun zabytków jest uprawniony do pouczania osób naruszających przepisy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami.

Art. 105.

  1. Osobie fizycznej pełniącej funkcję społecznego opiekuna zabytków starosta wydaje legitymację społecznego opiekuna zabytków, która zawiera jego zdjęcie, imię, nazwisko i miejsce zamieszkania, datę wydania legitymacji oraz podpis z podaniem imienia i nazwiska, a także stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania legitymacji.
  2. Osobie prawnej lub innej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej, pełniącej funkcję społecznego opiekuna zabytków, starosta wydaje zaświadczenie, które zawiera informację o nadaniu uprawnień opiekuna, nazwę i siedzibę tej osoby lub jednostki, datę wydania zaświadczenia oraz podpis z podaniem imienia i nazwiska, a także stanowiska służbowego osoby upoważnionej do wydania zaświadczenia.

Art. 106.

  1. Osobom zasłużonym w sprawowaniu ochrony zabytków i opieki nad zabytkami przyznaje się odznakę „Za opiekę nad zabytkami”.
  2. Odznakę „Za opiekę nad zabytkami” przyznaje minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego z własnej inicjatywy lub na wniosek:
    • ministra;
    • kierownika urzędu centralnego
    • organu administracji rządowej w województwie
    • organu jednostki samorządu terytorialnego;
    • organizacji społecznej, której celem statutowym jest opieka nad zabytkami.
  3. Wnioski o przyznanie odznaki „Za opiekę nad zabytkami” są opiniowane przez Generalnego Konserwatora Zabytków.
  4. Przyznanie odznaki osobie nieposiadającej obywatelstwa polskiego następuje w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw zagranicznych.

Art. 107.

Minister właściwy do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego określi, w drodze rozporządzenia, tryb składania wniosków o przyznanie odznaki „Za opiekę nad zabytkami”, jej wzór rysunkowy i wymiary oraz sposób jej wręczania i noszenia, uwzględniając wzornictwo stosowane w polskiej falerystyce.

Uzyskanie uprawnień Społecznego Opiekuna Zabytków

Wymagane dokumenty:

  • oświadczenie kandydata o posiadaniu pełnej zdolności do czynności prawnych,
  • zaświadczenie o niekaralności z Krajowego Rejestru Karnego lub oświadczenie o niekaralności za przestępstwa popełnione umyślnie,
  • posiadanie wiedzy w zakresie ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
  • osoby fizyczne po otrzymaniu zawiadomienia o wpisaniu na listę społecznych opiekunów zabytków, zobowiązane są do dostarczenia fotografii oraz podania adresu zamieszkania w celu wydania im legitymacji społecznego opiekuna zabytków.

Sposób załatwienia sprawy:

  1. Kandydat na Społecznego Opiekuna Zabytków zgłasza Łódzkiemu Wojewódzkiemu Konserwatorowi Zabytków wolę pełnienia funkcji Społecznego Opiekuna Zabytków. Kopię zgłoszenia wraz z wymaganymi dokumentami przesyła do wiadomości Starosty Pabianickiego.
  2. Łódzki Wojewódzki Konserwator Zabytków wnioskuje do Starosty Pabianickiego o ustanowienie Społecznego Opiekuna Zabytków.
  3. Starosta Pabianicki w drodze Zarządzenia, ustanawia osobę prawną lub fizyczną Społecznym Opiekunem Zabytków oraz zawiadamia o ustanowieniu Społecznego Opiekuna Zabytków Łódzkiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz kandydata. Następnie wydaje:
    • osobie fizycznej – legitymację społecznego opiekuna zabytków;
    • osobie prawnej lub innej jednostce organizacyjnej nieposiadającej osobowości prawnej – zaświadczenie o nadaniu uprawnień społecznego opiekuna zabytków.
  4. Wzór legitymacji i zaświadczenia zostały określone Zarządzeniem nr 31/2015 Starosty Pabianickiego z dnia 15 czerwca 2015 r. w sprawie zasad ustanawiania społecznego opiekuna zabytków

Miejsce załatwienia sprawy

Wojewódzki Urząd Ochrony Zabytków w Łodzi
Łódzki Wojewódzki Konserwator Zabytków
ul. Piotrkowska 99, 90-425 Łódź
tel.: 42 638 07 21
fax: 42 638 07 36
e-mail:
strona: www.wuoz.bip.lodz.pl

Starostwo Powiatowe w Pabianicach - (miejsce złożenia kopii zgłoszenia)
ul. Piłsudskiego 2, 95-200 Pabianice
tel. 42 22 54 000
fax 42 215 91 66
e-mail:
godziny przyjęć interesantów:
poniedziałek , środa, czwartek godz. 8:00 – 16:00
wtorek 8:00- 17:00
piątek 8:00-15:00

Wyślij link mailem
Pdf
Drukuj
Powrót
Wypowiedz się
1proc.jpg c2736f0f06676a39ee8dc93730419637
kolejka big2.jpg 757fc1bda6d3016260183ea5b72fda52
baner_prawko1.jpg 46ae6295e1081a89774eee3ac9fde261
baner_dowod1.jpg 33f81837491ee7b57f5af11220e8f55a
ban-1.png abfb92b2456ffc7ca63e4d12289bea87
ban-2.png 235dd3690dcf1ab0d7a1762ed7d9b854
ban_npp.png db58288549ede6394a7d9eccef8ad5fb
fb1.png 34797748c305c6a062ae4e0210307ddd
Starostwo Powiatowe w Pabianicach
95-200 Pabianice, ul. Piłsudskiego 2 tel.: (42) 225-40-00 / fax: (42) 215-91-66 powiat@powiat.pabianice.pl Archiwum portalu 2008-2015
Godziny pracy Urzędu:
Poniedziałek: 8:00 - 16:00
Wtorek: 8:00 - 17:00
Środa: 8:00 - 16:00
Czwartek: 8:00 - 16:00
Piątek: 8:00 - 15:00
Obsługa w Wydziale Komunikacji i Transportu:
Poniedziałek: 8:00 - 15:00
Wtorek: 9:00 - 17:00
Środa: 8:00 - 15:00
Czwartek: 8:00 - 15:00
Piątek: 8:00 - 14:30
kolejka.png 7d68316d77d21f7dda71115d3e4294bf