Szablon S@M 3 - www.nowa.powiat.pabianice.pl

top news port mapa info mstr galp
ban-5.jpg 995ba775d2da169700b266bbe906542d
Gminy Powiatu Pabianickiego
STANOWISKO NR 3/2021 RADY POWIATU PABIANICKIEGO z dnia 30 września 2021 r.
Opublikowano: 30.09.2021, Joanna Kupś, Ilość wyświetleń: 246

Stanowisko nr 3/2021 Rady Powiatu Pabianickiego z dnia 30 września 2021 roku 

W sprawie konieczności budowy bezkolizyjnego skrzyżowania linii kolejowej relacji Zduńska Wola – Łódź Kaliska z drogą krajową nr 71 

Na podstawie § 74 ust. 2 pkt 2 Statutu Powiatu Pabianickiego (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego z 2018 r. poz. 5002) Rada Powiatu Pabianickiego oświadcza, co następuje:

 § 1.Działając w imieniu mieszkańców Pabianic oraz powiatu pabianickiego widzi zdecydowaną konieczność budowy bezkolizyjnego skrzyżowania linii kolejowej relacji Zduńska Wola – Łódź Kaliska z drogą krajową nr 71. Od dłuższego czasu narasta i jest coraz bardziej widoczny problem komunikacyjny w omawianym rejonie skrzyżowania drogi krajowej z linią kolejową. Istniejący przejazd strzeżony, przy coraz większym ruchu kołowym nie jest w stanie spełniać swojej roli. Przy każdym zamknięciu szlabanów przejazdu dochodzi do zatorów drogowych w obrębie najbliższych skrzyżowań, czyli w skrzyżowaniu drogi krajowej nr 71 z ulicą Karniszewicką, położonego w obrębie terenów PKP oraz skrzyżowania ulicy Partyzanckiej (droga krajowa nr 71) z ulicą Lutomierską (droga powiatowa nr 3305E), położonego w odległości 140 metrów od przejazdu. Oprócz kierujących pojazdami chcących skorzystać z przejazdu, przymusowo w zatorze zablokowani zostają kierowcy poruszający się w innych kierunkach, co dodatkowo zatory te wydłuża. Ponadto ważnym aspektem tej sprawy jest brak infrastruktury przeznaczonej dla rowerzystów i zły stan infrastruktury przeznaczonej dla osób pieszych, czyli dla najsłabiej chronionych uczestników ruchu drogowego. Nie bez znaczenia jest również ukształtowanie terenu na przejeździe. Występuje na nim duże nachylenie podłużne i poprzeczne obniżające poziom bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego.

Omawiane skrzyżowanie, oprócz zapewnienia komunikacji rozległym i prężnie rozwijającym się osiedlom mieszkaniowym i terenom przemysłowym położonym po drugiej stronie torów kolejowych, pełni również rolę skrzyżowania tranzytowego, pozwalającego na dojazd do miast takich jak: Konstantynów Łódzki, Aleksandrów Łódzki i dalej Zgierz, jak i na dojazd do drogi ekspresowej nr S14, konkretnie do węzła Pabianice Północ. Wobec powyższego ruch samochodowy na problematycznym skrzyżowaniu jest bardzo duży i z miesiąca na miesiąc się zwiększa.

Jako radni zdajemy sobie również sprawę, że prowadzona obecnie modernizacja przedmiotowej linii kolejowej w połączeniu z budową w Łodzi tunelu średnicowego, mającego połączyć ze sobą stację Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Łódź Żabieniec opisane wyżej problemy bardzo spotęguje, ponieważ dojdzie do znaczącego zwiększenia liczby kursów pociągów na linii Łódź Kaliska – Zduńska Wola. Wpłynie to na wydłużenie czasu zamknięcia przejazdu kolejowego przy ulicy Lutomierskiej i doprowadzi do kompletnego paraliżu ruchu samochodowego, uniemożliwiając komunikację osobom mieszkającym w części miasta położonej za torami kolejowymi, jak i zatrzyma ruch tranzytowy. Bardzo ważną kwestią w omawianej sprawie, jeśli nie najważniejszą, jest już widoczny w dniu dzisiejszym problem dojazdu służb medycznych, policji i straży pożarnej na tereny położone po drugiej stronie miasta. Po pełnej modernizacji linii kolejowej trudności z dojazdem tych służb tylko się pogłębią. Nie można zapominać także o autobusach komunikacji miejskiej obsługujących transport publiczny pomiędzy północną i południową częścią miasta. Problem dostępności komunikacji miejskiej dodatkowo jest zintensyfikowany przez fakt, iż zajezdnia autobusowa, w której stacjonuje tabor autobusowy obsługujący teren całego miasta i okolic znajduje się w rejonie bezpośredniego oddziaływania problematycznego przejazdu kolejowego przy ulicy Lutomierskiej.

Mając na uwadze, że opisywane powyżej trudności dotyczą także korzystania z innych przejazdów kolejowych na terenie Pabianic, m.in. przejazdów w ulicy Wspólnej i ulicy Torowej uważamy za konieczne zapewnienie mieszkańcom bezkolizyjnej z linią kolejową przeprawy ruchu drogowego w ulicy Lutomierskiej, która pełni rolę najważniejszego ponadlokalnego przejazdu drogą krajową.

Jako władze lokalne, nie będące zarządcą tego odcinka drogi, ani nie będące zarządcą ruchu na problematycznym odcinku dróg, przez co nie mamy bezpośredniego wpływu na rozwój wydarzeń, niniejszym stanowiskiem zapewniamy o poparciu idei koniecznej budowy tunelu, bądź wiaduktu kolejowego, czyli bezkolizyjnego skrzyżowania linii kolejowej relacji Zduńska Wola – Łódź Kaliska z drogą krajową nr 71.

Wierzymy, że połączenie sił mieszkańców i władz lokalnych różnych szczebli pozwoli dostrzec nasz problem przez osoby i instytucje mające wpływ na proces decyzyjny w tej sprawie i że niniejsze stanowisko będzie jedną z inicjatyw prowadzących do odniesienia sukcesu w naszej wspólnej sprawie.

 § 2.Stanowisko ujęte w § 1 należy przekazać właściwym w sprawie organom
i instytucjom.

§ 3.  Wykonanie stanowiska powierza się Zarządowi Powiatu Pabianickiego.

§ 4. Stanowisko wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Wyślij link mailem
Pdf
Drukuj
Powrót
Wypowiedz się
Starostwo Powiatowe w Pabianicach
95-200 Pabianice, ul. Piłsudskiego 2 tel.: (42) 225-40-00 / fax: (42) 215-91-66 powiat@powiat.pabianice.pl Archiwum portalu 2008-2015 Deklaracja dostępności
Godziny pracy Urzędu:
Poniedziałek: 8:00 - 16:00
Wtorek: 8:00 - 17:00
Środa: 8:00 - 16:00
Czwartek: 8:00 - 16:00
Piątek: 8:00 - 15:00
Obsługa w Wydziale Komunikacji i Transportu:
Poniedziałek: 8:00 - 15:00
Wtorek: 9:00 - 16:30
Środa: 8:00 - 15:00
Czwartek: 8:00 - 15:00
Piątek: 8:00 - 14:30
kolejka.png 239a5cfc70ce017d926596a9a0141fcc